KLM den mest bærekraftige merkevaren av utenlandske flyselskaper i Norge
Europas største merkevareundersøkelse om bærekraft, Sustainable Brand Index, er lansert for syvende året på rad i Norge. Rangeringen inneholder flere nykommere innenfor transportsektoren.
Av nykommerne er det KLM som gjør det best. Andre flyselskaper som debuterer på listen er blant annet Finnair, Lufthansa og British Airways, skriver KLM i en pressemelding.
– Vi er veldig fornøyd med at både KLM og Air France er med. Det tar vi som en bekreftelse på at vår miljøsatsing legges merke til, og dette er selvfølgelig veldig motiverende, sier Halvor Glørsen, salgsdirektør for Air France-KLM i Norge.
Bærekraft er en viktig del av selskapets strategi, som har satt seg mål om å redusere sine CO2-utslipp med mer enn ti prosent innen 2030, sammenlignet med 2018. Dette vil være en reduksjon på 50 prosent CO2 per passasjer, sammenlignet med 2005.
Norge med mest positiv utvikling
Sustainable Brand Index er blitt gjennomført årlig siden 2013 i Norge, og i år er det norske forbrukere som har størst positiv endring når det gjelder hvor opptatt befolkningen er av bærekraft.
Totalt for året har over 1100 merkevarer blitt vurdert av over 50.000 personer i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Nederland. Utvalget av merkevarer er uavhengig, og baseres på omsetning, markedsandel og merkevarekjennskap.
Foto: En KLM-maskin under bunkring. Foto fra KLM.